Is elektrisch rijden goedkoper t.o.v. een brandstof motor?
We vallen maar meteen met de deur in huis. Een van de belangrijkste vragen bij de overweging om elektrisch te gaan rijden, gaat over mogelijke kostenreductie: is zo’n elektrische auto nu echt goedkoper dan een brandstof auto? Het eerlijke antwoord: ja, maar het voordeel slinkt. Het wás vooral veel goedkoper. Dit lichten we op deze pagina graag aan je toe.
Elektrisch rijden wordt momenteel minder zwaar belast als rijden op fossiele brandstof. Om de aankoop en het gebruik van elektrische auto’s te stimuleren zijn er diverse fiscale voordelen die elektrisch rijden aantrekkelijker maken.
Voordelen tijdens het bezit of bij inruil.
Je rijdt al een tijdje elektrisch, maar vraagt je af of dat dagelijks laden langs de snelweg nog wel zo interessant is t.o.v. je vorige fossiele brandstofmotor. En wat gebeurt er met de restwaarde als je je elektrische BMW in wilt ruilen?
Rijden en laden
Natuurlijk zijn de energieprijzen hard gestegen, maar ook brandstofprijzen liggen een stuk hoger dan voorgaande jaren. Elektriciteit is nog altijd goedkoper dan benzine, diesel en LPG. Het financiële voordeel van elektrisch rijden is door deze nieuwe balans geslonken, en maakt de keuze voor laadmogelijkheden steeds belangrijker.
Kies je dagelijks voor laden aan de snellader langs de snelweg, dan zul je nog wel goedkoper uit zijn, maar dat verschil wordt steeds kleiner. Kies je ervoor dagelijks thuis of op het werk op te laden, dan ben je nog wel veel voordeliger uit.
De restwaarde
Vooral de elektrische auto’s met een grotere actieradius behouden hun waarde, maak je geen zorgen over de restwaarde van je BMW. Door de snelle ontwikkelingen van elektrische voertuigen, wordt nu eerder gevreesd voor een daling in de restwaarde van fossiele brandstofmotoren.
Het aantal elektrische auto’s met een fors rijbereik neemt de komende jaren alleen maar verder toe. Ook het aanbod aan occasions van elektrische auto’s zal flink gaan stijgen zodra deze auto’s uit de (zakelijke) lease vrijkomen. Dit heeft positieve effecten op de marktwaarde van elektrische voertuigen.
Natuurlijk zijn de energieprijzen hard gestegen, maar ook brandstofprijzen liggen een stuk hoger dan voorgaande jaren. Elektriciteit is nog altijd goedkoper dan benzine, diesel en LPG. Het financiële voordeel van elektrisch rijden is door deze nieuwe balans geslonken, en maakt de keuze voor laadmogelijkheden steeds belangrijker.
Kies je dagelijks voor laden aan de snellader langs de snelweg, dan zul je nog wel goedkoper uit zijn, maar dat verschil wordt steeds kleiner. Kies je ervoor dagelijks thuis of op het werk op te laden, dan ben je nog wel veel voordeliger uit.
Vooral de elektrische auto’s met een grotere actieradius behouden hun waarde, maak je geen zorgen over de restwaarde van je BMW. Door de snelle ontwikkelingen van elektrische voertuigen, wordt nu eerder gevreesd voor een daling in de restwaarde van fossiele brandstofmotoren.
Het aantal elektrische auto’s met een fors rijbereik neemt de komende jaren alleen maar verder toe. Ook het aanbod aan occasions van elektrische auto’s zal flink gaan stijgen zodra deze auto’s uit de (zakelijke) lease vrijkomen. Dit heeft positieve effecten op de marktwaarde van elektrische voertuigen.