Stap voor stap naar een laadpaal thuis.
Je wil voor je BMW een laadpaal installeren of een wallbox aan de muur monteren. Wat komt daarbij kijken? Hierbij een stappenplan om je op gang te helpen:
1. Meterkast.
Je onderzoek begint met twee vragen. Ten eerste, hebben jullie thuis 1- of 3-fasen-stroom? Ten tweede, wat kan je auto aan? Het heeft geen zin om een op 3-fasen-stroom-voorbereidde laadpaal te installeren wanneer de accu van je auto dit helemaal niet aan kan. De huidige, nieuwe BMW modellen zijn allen al voorbereid op 3-fasen-stroom.
Heb je 1-fasestroom en kan jouw BMW meer aan? Vraag dan een upgrade naar 3-fasenstroom aan bij jouw energieleverancier. Dat kan meestal online. Hieraan zitten éénmalige kosten verbonden, je vastrecht blijft behouden bij uitbreiding van 1- naar 3-fasenstroom. Hou er rekening mee dat er een paar maanden overheen kunnen gaan voordat deze aanpassing in de meterkast is uitgevoerd.
Praktische tip: Er zullen in de meterkast ook extra aansluitingen worden gemaakt voor je laadpaal, is daar ruimte voor?
2. Locatie bepalen.
Bepaal nu de ideale locatie voor jouw laadpaal of wallbox. Je moet de laadpaal op eigen grond een plaats geven én er ook rekening mee houden dat de kabel niet over een trottoir mag lopen zodra je de auto oplaadt. Als een van deze twee wel het geval is, neem dan contact op met de gemeente. Er zijn tegels met een ingebouwde kabelgoot. Sommige gemeenten willen medewerking geven om zo de kabel over het trottoir te laten lopen.
Onderzoek of de door jou bepaalde locatie gemakkelijk vanuit de meterkast (bijvoorbeeld via een kruipruimte) bereikbaar is, dat kan veel werk schelen! Bepaal daardoor ook de lengte die de kabel nodig zal hebben. Denk er ook aan dat vanuit de grond de kabel ongeveer anderhalve meter omhoog moet komen.
3. Kies jouw laadpaal.
Verschillende leveranciers, verschillende formaten, verschillende technieken, verschillende designs, verschillende prijzen. Waar begin je?
Er zijn laadpalen van 1-fasestroom of 3-fasenstroom. Zeker met oog op de toekomst is een laadpaal met 3-fasenstroom aan te raden, omdat de auto dan sneller kan opladen. Je profiteert dan namelijk van 3 keer 230 volt van drie aansluitingen.
Ook wanneer je voor een laadpaal van 22 kW kiest, kun je in de meeste gevallen goed vooruit. Het is goed om te letten op de mogelijkheid van dynamic load balancing: dan zorgt de elektronica ervoor dat je auto minder sterk laadt als je in huis veel stroom gebruikt, bijvoorbeeld wanneer je wasmachine aan staat. Daardoor is de kans dat stoppen door zouden kunnen slaan verkleind, zeker wanneer je 1-fasestroom gebruikt.
4. Installatie.
Nu je de voorbereidingen hebt gedaan, kun je over naar installatie. Schakel een installateur of elektricien in voor deze fase.
In de meterkast zal er een extra groep aangemaakt moeten worden. Vervolgens wordt de kabel ingegraven en / of getrokken, om tot slot de laadpaal of wallbox te plaatsen. Dit is specialistisch werk, er wordt gewerkt met 3x 230 volt. De kosten van een specialist betalen zich zeker uit.
Het plaatsen van een laadpaal gebeurt vanaf een paar honderd euro, afhankelijk van de hoeveelheid werk. Deze klus wordt meestal binnen één werkdag volbracht.
Maar... Ik heb geen oprit?
Wanneer het niet mogelijk is om op eigen terrein een laadpunt te realiseren, dan kun je bij de gemeente een aanvraag voor een openbare laadpaal indienen. Het hangt van de gemeente, en de daar geldende regels, af of dit mogelijk is. Zo ja, dan komt er bij de laadpaal bij de parkeerplaats ook een verkeersbord te staan. Dit bord geeft aan dat de parkeerplek alleen bestemd is voor elektrische auto’s. Ook andere mensen met een elektrische kunnen hun auto hier opladen.
In uitzonderlijke gevallen is het mogelijk dat de gemeente een parkeerplaats aangrenzend aan je eigen terrein voor je reserveert en dat je daar zelf een laadpaal plaatst.
Je onderzoek begint met twee vragen. Ten eerste, hebben jullie thuis 1- of 3-fasen-stroom? Ten tweede, wat kan je auto aan? Het heeft geen zin om een op 3-fasen-stroom-voorbereidde laadpaal te installeren wanneer de accu van je auto dit helemaal niet aan kan. De huidige, nieuwe BMW modellen zijn allen al voorbereid op 3-fasen-stroom.
Heb je 1-fasestroom en kan jouw BMW meer aan? Vraag dan een upgrade naar 3-fasenstroom aan bij jouw energieleverancier. Dat kan meestal online. Hieraan zitten éénmalige kosten verbonden, je vastrecht blijft behouden bij uitbreiding van 1- naar 3-fasenstroom. Hou er rekening mee dat er een paar maanden overheen kunnen gaan voordat deze aanpassing in de meterkast is uitgevoerd.
Praktische tip: Er zullen in de meterkast ook extra aansluitingen worden gemaakt voor je laadpaal, is daar ruimte voor?
Bepaal nu de ideale locatie voor jouw laadpaal of wallbox. Je moet de laadpaal op eigen grond een plaats geven én er ook rekening mee houden dat de kabel niet over een trottoir mag lopen zodra je de auto oplaadt. Als een van deze twee wel het geval is, neem dan contact op met de gemeente. Er zijn tegels met een ingebouwde kabelgoot. Sommige gemeenten willen medewerking geven om zo de kabel over het trottoir te laten lopen.
Onderzoek of de door jou bepaalde locatie gemakkelijk vanuit de meterkast (bijvoorbeeld via een kruipruimte) bereikbaar is, dat kan veel werk schelen! Bepaal daardoor ook de lengte die de kabel nodig zal hebben. Denk er ook aan dat vanuit de grond de kabel ongeveer anderhalve meter omhoog moet komen.
Verschillende leveranciers, verschillende formaten, verschillende technieken, verschillende designs, verschillende prijzen. Waar begin je?
Er zijn laadpalen van 1-fasestroom of 3-fasenstroom. Zeker met oog op de toekomst is een laadpaal met 3-fasenstroom aan te raden, omdat de auto dan sneller kan opladen. Je profiteert dan namelijk van 3 keer 230 volt van drie aansluitingen.
Ook wanneer je voor een laadpaal van 22 kW kiest, kun je in de meeste gevallen goed vooruit. Het is goed om te letten op de mogelijkheid van dynamic load balancing: dan zorgt de elektronica ervoor dat je auto minder sterk laadt als je in huis veel stroom gebruikt, bijvoorbeeld wanneer je wasmachine aan staat. Daardoor is de kans dat stoppen door zouden kunnen slaan verkleind, zeker wanneer je 1-fasestroom gebruikt.
Nu je de voorbereidingen hebt gedaan, kun je over naar installatie. Schakel een installateur of elektricien in voor deze fase.
In de meterkast zal er een extra groep aangemaakt moeten worden. Vervolgens wordt de kabel ingegraven en / of getrokken, om tot slot de laadpaal of wallbox te plaatsen. Dit is specialistisch werk, er wordt gewerkt met 3x 230 volt. De kosten van een specialist betalen zich zeker uit.
Het plaatsen van een laadpaal gebeurt vanaf een paar honderd euro, afhankelijk van de hoeveelheid werk. Deze klus wordt meestal binnen één werkdag volbracht.
Wanneer het niet mogelijk is om op eigen terrein een laadpunt te realiseren, dan kun je bij de gemeente een aanvraag voor een openbare laadpaal indienen. Het hangt van de gemeente, en de daar geldende regels, af of dit mogelijk is. Zo ja, dan komt er bij de laadpaal bij de parkeerplaats ook een verkeersbord te staan. Dit bord geeft aan dat de parkeerplek alleen bestemd is voor elektrische auto’s. Ook andere mensen met een elektrische kunnen hun auto hier opladen.
In uitzonderlijke gevallen is het mogelijk dat de gemeente een parkeerplaats aangrenzend aan je eigen terrein voor je reserveert en dat je daar zelf een laadpaal plaatst.
Mijn auto opladen, wat kost dat?
De kostprijs voor een laadbeurt zal altijd afhangen van waar en hoe je jouw BMW oplaadt. Wanneer je thuis oplaadt, zal de stroom goedkoper zijn dan aan een publieke laadpaal. Op het werk is het doorgaans nog goedkoper, omdat bedrijven stroom vaak in bulk inkopen.
Wil je het meeste voordeel halen uit jouw elektrische BMW, dan is het aan te raden om een laadpaal thuis of op het werk te installeren. Opladen via het stopcontact is vaak te traag, publiekelijk opladen is een stuk prijziger.
Wanneer je tanken met thuis opladen vergelijkt, zal je goedkoper uitkomen. Het prijsverschil tussen tanken of publiekelijk laden neemt af. Hieronder vindt je een overzicht van de laad- en tankprijs per 100 kilometer.
Disclaimer: deze berekeningen zijn gebaseerd op een reëel gemiddelde van verschillende online bronnen met energietarieven in 2022. De realiteit kan door schommelende tarieven afwijken.
De kosten per mobiliteitsvorm
Brandstof | Euro/100km |
Elektrisch: gemiddeld | € 5,40 |
Elektrisch: op het werk | € 2,00 |
Elektrisch: 's nachts thuis laden | € 3,40 |
Elektrisch: publieke laadpaal | € 6,30 |
Elektrisch: DC-snellader | € 10,80 |
CNG | € 4,70 |
Benzine: gemiddelde literprijs | € 7,50 |
Benzine: literprijs met korting | € 6,70 |
Diesel: gemiddelde literprijs | € 7,70 |
Diesel: literprijs met korting | € 6,90 |